Wetenschappers laten een honderdduizendjarig blok ijs smelten en wormen uit een "slaap" van 41.000 jaar ontwaken

14 Juli 2019

Wakker worden na een dutje van honderdduizenden jaren? Het zou ieders droom zijn voor een eeuwig leven dat ons in staat zou stellen om de toekomst met absoluut verschillende ogen te zien. Materie dat al eeuwenlang het domein van de science fiction is, maar dat nu werkelijkheid lijkt te kunnen worden met de meest revolutionaire wetenschappelijke ontdekkingen... Althans voor de duizendjarige wormen die sinds de oertijd gevangen zitten in een heel oud blok ijs.

via The Washington Post

Het team van wetenschappers van de Universiteit van Tennessee onder leiding van Dr. Tatiana Vishnivetskaya had besloten een onderzoeksmissie in Siberië op te zetten om een deel van de honderdduizendjarige permafrost te smelten en deze vervolgens te analyseren om de chemische reactie bij hogere temperaturen te zien. Wat ze later tot hun ontzetting ontdekten bij het analyseren van microben, zou de wetenschappelijke perceptie van de zogenaamde "cryogene slaap" drastisch kunnen veranderen.

Sommige nematoden, rondwormen ter grootte van een halve millimeter, die in het ontdooide blok permafrost aanwezig waren, ontwaakten op magische wijze uit de lange slaap tegen elke wetenschappelijke overlevingskans in. En dat is nog niet alles.

De arts van de Universiteit van Tennessee bevestigde na verschillende onderzoeken en inzichten over ontwaakte nematoden dat deze wormen, een van de meest complexe organismen die ooit in de natuur zijn bestudeerd, 41.000 jaar lang in de Siberische permafrost hebben kunnen overleven.

Een buitengewoon resultaat dat nu een controversiële vraag stelt aan de wereld van de wetenschap: zal het in navolging van het model van aanpassing aan het leven van de rondwormen mogelijk zijn om het leven van mensen aan te passen aan atmosferen, omgevingen en meer onherbergzame planeten?