10-jarig meisje vindt voetafdrukken van een dinosaurus op het strand: ze dateren van meer dan 200 miljoen jaar geleden

21 Augustus 2024

Een reconstructie van het ecosysteem van Wales aan het einde van het Trias, het tijdperk van Camelotia borealis

Amgueddfa Cymru

Een strandwandeling maken is een activiteit waar veel mensen van genieten, in alle seizoenen van het jaar. Maar soms kan zelfs een eenvoudige wandeling een moment worden om nooit te vergeten, zoals gebeurde met een 10-jarig meisje in Wales, Verenigd Koninkrijk. Tijdens een wandeling tussen de rotsen deed Tegan een buitengewone ontdekking: vijf grote voetafdrukken waarvan de herkomst buiten kijf lijkt te staan. Het zouden fossielen zijn van een dinosaurus die miljoenen jaren geleden leefde.

Een 10-jarig meisje vindt bij toeval voetafdrukken van een dinosaurus op het strand

Het is waarschijnlijk de droom van elke paleontoloog, en niet alleen: het bij toeval vinden van dinosaurusfossielen tijdens een normale buitenactiviteit. Tegan had zich niet kunnen voorstellen dat een gewone strandwandeling een echt avontuur zou worden. Het meisje is namelijk aan het wandelen met haar moeder als ze zich plotseling bewust wordt van vreemde formaties op de rotsen die lijken op dierlijke voetafdrukken. Zouden ze dat echt zijn?

Na de ontdekking liet de moeder van Tegan er geen gras over groeien: ze fotografeerde de voetafdrukken meteen en stuurde de beelden naar het National Museum Wales, waar ze werden onderzocht door de conservator paleontologie Cindy Howells. Volgens deskundigen zijn de voetafdrukken die Tegan ontdekte echte voetafdrukken van een dinosaurus, om precies te zijn van een dinosaurus die meer dan 200 miljoen jaar geleden aan het einde van het Trias leefde.

De dinosaurussen van Wales

Luchtfoto van het strand waar fossiele voetafdrukken van een dinosaurus werden gevonden

House 7 Creative

Volgens Howells, die al veertig jaar dinosaurusfossielen bestudeert die in Wales zijn gevonden, zouden de door Tegan gevonden voetafdrukken van een Camelotia borealis kunnen zijn. Het gaat om een enorme herbivoor die wel 10 meter lang kon worden en op vier poten liep. Bovendien moet het een enorm lichaam hebben gehad, een klein hoofd en een lange nek, een beetje zoals de sauropoda die zich miljoenen jaren later in het Jura zouden hebben verspreid. Dit zijn de woorden van Cindy Howells:

Het is ongelooflijk, want tot voor kort hadden we in Wales zo weinig vondsten van dinosaurussen dat we dachten dat we er hier niet veel hadden. Nu ontdekken we om de vijf of zes jaar voetafdrukken of botten en weten we dat er een ononderbroken reeks dinosaurussen in Wales is die meer dan 15 miljoen jaar heeft geleefd - het is ongelooflijk.

De voetafdrukken van Camelotia borealis zijn daarom een ​​toevallige ontdekking die verband houdt met de vele prehistorische fossielen die in Wales zijn ontdekt. In dit geval werd de ontdekking echter gedaan door een tienjarig meisje, dat heeft bijgedragen aan het schrijven van een stukje prehistorie van Wales.

Een reis naar Wales van het verleden

Tijdens het Late Trias was deze regio inderdaad heel anders dan hoe deze er vandaag de dag uitziet. Wales was in het verleden in feite een hete woestijn die in de loop van de tijd sterke klimatologische en geologische veranderingen onderging. Zoals Howells zelf bevestigt:

Ongeveer 220 miljoen jaar geleden leek Wales op het huidige Midden-Oosten: erg heet, droog en woestijnachtig, en de zee was op honderden kilometers afstand. Maar de zeespiegel begon te veranderen, de luchtvochtigheid steeg en de omgeving werd gunstiger voor dinosauriërs. 200 miljoen jaar geleden leek Wales op de Middellandse Zee van nu.

Onder deze omstandigheden werden de voetafdrukken van de Camelotia borealis gevormd, die honderden miljoenen jaren later door een tienjarig meisje zouden worden gevonden. Nu rest ons alleen nog een begin te maken met de studie van deze fossielen, in de hoop meer informatie te verkrijgen over de prehistorie van Wales, en daarbuiten.